Biografi

Kort
Bio 2017

Marie Samuelsson studerade komposition på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm 1987-95, för Sven-David Sandström, Daniel Börtz och Pär Lindgren och har tagit lektioner för George Benjamin i Paris. År 2001 gick hon månadskursen i datorbaserad komposition för professionella tonsättare på Ircam i Paris, Stage d’été.
Samuelsson har komponerat en lång rad verk, framförda på festivaler, konserter och i radio/TV av ensembler och orkestrar i Sverige och internationellt.

Under sommaren 2017 kommer Förnimmelser spelas på Museum och Modern Art av Juilliard Ensemble, dirigerat av Joel Sachs. Fem Årstider för stråkorkester och ljudfil uruppförs under Båstad Kammarmusikfestival, i Växjö och i Östersjöfestivalen, Berwaldhallen. Trion Elegiska Förnimmelser hade sitt uruppförande på Hedengrens bokhandel av Das Orchester. Under 2015-16 har en kärlekstrilogi för orkester tagit sin form med sammanlagt 40 min i duration. Sista stycket i trilogin uruppfördes 2015 av, och är tillägnat Nordic Chamber Orchestra, Eroseffekt och Solidaritet, Kärlekstrilogi – nr. 3.   Första delen i trilogin; Afrodite – Fragment av Sapfo, Kärlekstrilogi – nr. 1, uruppfördes mars 2016  av Sveriges Radios Symfoniorkester med dirigent Daniel Blendulf och Katija Dragojevic mezzosopran. Afrodite, fick mycket fina recensioner och är tillägnad den erotiska kärleken, en tonsättning av bl a ett helt nytt fragment av Sapfo som upptäcktes 2014, och som här återges i färsk översättning av Jesper Svenbro: Kypris-dikten. Afrodite spelas också av Göteborgs Symfoniorkester under 2018. Del två, Ett nytt barn av oändlighetKärlekstrilogi – nr. 2 är en klarinettkonsert som fokuserar på kärleken till barnet efter Göran Sonnevis dikt. Den möttes med  jubel på Malmö Live med MSO och Johnny Teyssier på klarinett, dirigerade gjorde Marc Soustrot. Till festivalinvigningen på Hesselby slotts kammarmusikfestival 2016 fick Marie Samuelsson uppdraget att skriva en  septett för stråkar och blåsare. Hennes Förnimmelser för tre blåsare och fyra stråkar fick världspremiär i mars 2016.

Lång
BIO 2017

Marie Samuelsson studerade komposition på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm 1987-95, för Sven-David Sandström, Daniel Börtz och Pär Lindgren och har tagit lektioner för George Benjamin i Paris. År 2001 gick hon månadskursen i datorbaserad komposition för professionella tonsättare på Ircam i Paris, Stage d’été.
Samuelsson har komponerat en lång rad verk, framförda på festivaler, konserter och i radio/TV av ensembler och orkestrar i Sverige och internationellt.

Under sommaren 2017 kommer Förnimmelser spelas på Museum och Modern Art av Juilliard Ensemble, dirigerat av Joel Sachs. Fem Årstider för stråkorkester och ljudfil uruppförs under Båstad Kammarmusikfestival, i Växjö och i Östersjöfestivalen, Berwaldhallen. Trion Elegiska Förnimmelser hade sitt uruppförande på Hedengrens bokhandel av Das Orchester. Under 2015-16 har en kärlekstrilogi för orkester tagit sin form med sammanlagt 40 min i duration. Sista stycket i trilogin uruppfördes  av och är tillägnat Nordic Chamber Orchestra, Eroseffekt och Solidaritet, Kärlekstrilogi – nr. 3.  Den utgår från en artikel av Katsiaficas om hur Eroseffekten integrerar emotion och rationalitet in i kollektiva sociala motstånd och rörelser. Den första delen i trilogin; Afrodite – Fragment av Sapfo, Kärlekstrilogi – nr. 1, uruppfördes mars 2016  av Sveriges Radios Symfoniorkester med dirigent Daniel Blendulf och Katija Dragojevic mezzosopran. Afrodite, som fick mycket fina recensioner, är tillägnad den erotiska kärleken, en tonsättning av bl a ett helt nytt fragment av Sapfo som upptäcktes 2014, och som här återges i färsk översättning av Jesper Svenbro: Kypris-dikten. Del två i trilogin, Ett nytt barn av oändlighet, Kärlekstrilogi – nr. 2 är en klarinettkonsert som fokuserar på kärleken till barnet efter Göran Sonnevis dikt. Den möttes med stort jubel på Malmö Live med MSO och Johnny Teyssier på klarinett, dirigerade gjorde Marc Soustrot. Till festivalinvigningen på Hesselby slotts kammarmusikfestival 2016 fick Marie Samuelsson uppdraget att skriva en  septett för stråkar och blåsare. Hennes Förnimmelser för tre blåsare och fyra stråkar fick världspremiär i mars 2016.
2014 släpptes hennes andra tonsättarporträtt CD Solgudinnan på egen etikett Myran Prod. Samma år uruppfördes Varför skulle jag inte tro på kärleken?, med text av Magnus William-Olsson, på Sound of Stockholm festivalen.
Sommaren 2013 spelades den mycket positivt uppmärksammade helaftonsoperan Jorun orm i öga på Vadstena operan. Librettot skrevs av av Kerstin Ekman, operan regisserades av Helena Röhr och dirigent var David Björkman.
Bland övriga orkesterverk kan nämnas: Hornet i blåsten uruppfört med Blåsarsymfonikerna och Sören Hermansson. Flygande linjer och dån med uruppförande av Snyko och senast framförd av Helsingborgs symfoniorkester 2010. Lufttrumma III uruppfördes av Sveriges Radios Symfoniorkester och framfördes av Norrköping Symfoniorkester 2010 för ca 7000 ungdomar och vuxna, i Gävle orkester samt i Göteborgs Symfoniorkester sommaren 2010.
Singla beställdes till festivalen i Stockholms Konserthus 2007 och spelades igen 2015. Fear and Hope har ett citat av Aung San Suu Kyi som viskas av orkestern “Once democracy is restored we will still be struggling for the preservation of democracy.”. Det komponerades till Orkester Norden med turné i Europa 2006, bl a i Berlin och i München, och Bastet Solgudinnan – Violinkonsert som solisten Anna Lindal spelat med flera orkestrar tex. med den filharmoniska Helsingfors Stads Orkester under Nordiska Musikdagarna.
År 2007 tillägnade Stockholms Konserthus Filharmoniska orkester Marie Samuelsson en fyra dagars tonsättarfestival då nitton av hennes verk framfördes. 2005 invaldes hon i Kungl. Musikaliska Akademien och var mellan 2013-2014 vice preses, samt under denna tid vikarierande preses tillsammans med Susanne Rydén. Samuelsson avslutade det uppdraget p g a att arbetstiden inte räckte till kompositionsarbetet med den stora kärlekstrilogin för orkester.
Några viktiga kammarmusikverk är: Fantasia i cirkel 2011 med Pärlor för svin ensemble och I vargens öga och Signal som framförs över världen samt Sorgestråk till Caput Ensemble (Is) med uruppförande under festivalen Nordiska Musikdagarna 2006.
Samuelsson har också samarbetat med poeten Magnus William-Olsson i flera andra verk där utgångspunkten har varit textens förhållande till röst och sång; det musikdramatiska Talkörer i en scenisk och en radioegen version, körverket Den Natten, radioverket Dig Speglad samt i I am – Are You? för horn och band som framförts av Sören Hermansson på många platser världen över.
Samuelssons musik har blivit karakteriserad som både direkt fysisk och som ”musik med starka poetiska uttryck” och ”med ett ständigt närvarande klangligt och rytmiskt flöde”.
Hon har i olika sammanhang hållit seminarier om sitt komponerande, undervisat som gästprofessor i komposition på Kungl. Musikhögskolan 2008-2009, samt är numera anställd som lektor i komposition 45% på Kungl. Musikhögskolan sedan hösten 2015.
Samuelsson har under åren haft och har en mycket lång rad förtroendeposter och uppdrag i musiklivet. Hon har skrivit artiklar, varit redaktör för Nutida Musik och Tonsättaren (fst) samt programledare för Nya Timmen SRP2. 
Vid sidan av sitt komponerande har hon genom ett intresse för samhället och humaniora 165 poäng på Stockholms Universitet i musikvetenskap, praktisk filosofi, psykologi, sociologi och juridik.
Omnämnanden i press: ”Marie Samuelssons underbara Fantasia i cirkel där klangerna blir mänskliga när de liksom talar med varandra runt en skälvande stillhet” (Martin  Nyström DN 2011). Ytterligare om Fantasia i cirkel …”Det är stramt, välkomponerat och framförallt personligt trots att det är befriat från specialeffekter.” (Andreas Engström Nutida Musik 3/2011-12). Om Konserthusfestivalen skrevs bl a: “Attraktivt tonspråk fyller årets konserter” (Sofia Nyblom DN 2007) och om  violinkonserten skrevs Bastet Solgudinnan – Violinkonsert borde spridas över världen” …”Samuelssons violinkonsert är hennes hittills viktigaste verk, och Anna Lindals insats kan inte lovordas nog” (Thomas Anderberg DN 2005). “Det är som att förankra en rymd-Ligeti i sand, eller nåt.” (Hanna Höglund Expr. 2007) Flera recensenter har kallat henne en av Sveriges mest betydande tonsättare.  Cdn Solgudinnan fick högsta betyg i flera stora tidningar som DN och pris av tidskriften Nutida Musiks jury som en av årets bästa cds. Cdn Air Drum släpptes år 2003 och fick lysande kritik i Grammophone samt blev topplistplacerad i DN och i Hi Fi musik.
Gehrmans förlag ger ut Marie Samuelssons orkester- och kammarmusik. Det är det mest omfattande samarbetet någonsin som förlaget Gehrmans har med en kvinnlig tonsättare.
I november 2011 utsågs hon till Kungl. Akademiens pristagare av Tonsättarpris till Bo Wallners minne.